PP/01/01 • Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole i przedszkolu
Charakterystyka specjalnych potrzeb edukacyjnych.
Dostosowanie wymagań edukacyjnych w praktyce.
Przepisy prawa oświatowego w zakresie udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej, kształcenia specjalnego i indywidualnego nauczania.
Formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny.
PP/02/01 • Dysleksja rozwojowa – praca z uczniem z trudnościami w uczeniu się
Dysleksja rozwojowa. Przyczyny, objawy, diagnoza, terapia.
Diagnoza dysleksji rozwojowej od przedszkola do szkoły ponadpodstawowej.
Skala Ryzyka Dysleksji – przykładowa diagnoza.
Dostosowanie wymagań edukacyjnych dla uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się.
PP/03/01 • Autyzm – objawy, rodzaje i metody terapii
Zaburzenia ze spektrum autyzmu (ASD) – klasyfikacja, kryteria diagnostyczne.
Objawy autyzmu wczesnodziecięcego, autyzmu atypowego i zespołu Aspergera.
Przyczyny autyzmu.
Metody pracy terapeutycznej z dzieckiem z autyzmem.
PP/04/01 • Wprowadzenie do alternatywnych i wspomagających metod komunikacji – AAC
Podstawy teoretyczne AAC.
Rodzaje systemów komunikacyjnych: znaki manualne (język migowy, daktylografia, gesty Makaton), znaki graficzne (piktogramy, symbole Makaton, symbole Blissa, PCS).
PP/05/01 • Funkcjonowanie ucznia z zespołem Aspergera w szkole ogólnodostępnej
Autyzm a zespół Aspergera.
Diagnoza ucznia.
Charakterystyka zespołu Aspergera (zaburzenia komunikacyjne, społeczne, stereotypowe zachowania i zainteresowania) – formy pracy i terapia.
PP/06/01 • ADHD i nadpobudliwość psychoruchowa u dzieci – przyczyny, rozpoznawanie, metody postępowania nauczycieli
Przyczyny i objawy nadpobudliwości psychoruchowej oraz ADHD.
Kryteria i proces diagnozowania ADHD. Metody leczenia psychologicznego i farmakologicznego.
Metody postępowania nauczycieli w sytuacjach trudnych.
Współpraca ze środowiskiem rodzinnym.
PP/07/01 • Konstruowanie Indywidualnego Programu Edukacyjno-Terapeutycznego
Uwarunkowania prawne organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Model pracy z uczniem z orzeczeniem do kształcenia specjalnego.
Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia.
Struktura IPET, etapy powstawania.
Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny w oparciu o dokumentację ucznia.
Ewaluacja programu i efektywność zajęć organizowanych dla ucznia.
PP/08/01 • Rola szkoły w profilaktyce depresji
Diagnoza środowiska szkolnego oraz planowanie działań profilaktycznych dla uczniów i rodziców.
Lekcje wychowawcze w zakresie budowania dobrego nastroju oraz profilaktyki depresji z wykorzystaniem zasobów internetowych.
Interwencja profilaktyczna wobec ucznia o obniżonym nastroju, symptomach depresji.
PP/09/01 • Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne z uczniem z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym i znacznym
Zasady pracy rewalidacyjnej, zasady procesu rewalidacji, zasady ortodydaktyki – współczesne tendencje i kierunki działań w podejściu do procesu rewalidacji uczniów z niepełnosprawnością intelektualną.
Rola zajęć korekcyjno-kompensacyjnych w rewalidacji uczniów z niepełnosprawnością intelektualną – diagnoza PP jako podstawa konstruowania indywidualnych programów korekcyjno-kompensacyjnych.
Rodzaje ćwiczeń korekcyjno-kompensacyjnych i dostosowywanie ich do możliwości intelektualnych uczniów.
Konstruowanie autorskich programów rewalidacyjnych pod kątem możliwości i potrzeb ucznia.
PP/10/01 • Metody behawioralno-poznawcze w pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Przedmiot, zakres i cel pedagogiki specjalnej.
Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole – diagnoza i interwencja, uaktywnienie i wielostronna stymulacja, indywidualizacja, kompensacja, usprawnianie, profilaktyka i prewencja.
Elementy terapii poznawczo-behawioralnej.
PP/11/01 • Profilaktyka logopedyczna w przedszkolu
Etapy rozwoju mowy.
Przyczyni i rodzaje zaburzeń mowy i wymowy.
Ćwiczenia oddechowe.
Ćwiczenia aparatu artykulacyjnego.
Ćwiczenia fonacyjne i zwalniające tempo mówienia.
Ćwiczenia słuchowe (ćwiczenia słuchu awerbalnego i werbalnego, ćwiczenia rytmiczne, ćwiczenia pamięci słuchowej, ćwiczenia analizy i syntezy słuchowej).
Ćwiczenia artykulacyjne i lewopółkulowe.
PP/12/01 • Zaburzenia słuchu fonematycznego – przyczyny, objawy, terapia
Słuch fonematyczny – definicja, objawy zaburzeń.
Ćwiczenia słuchu awerbalnego.
Ćwiczenia rytmiczne, słuchu werbalnego – mownego, analizy i syntezy słuchowej .
Ćwiczenia słuchowego i artykulacyjnego różnicowania głosek opozycyjnych, ćwiczenia udźwięczniania głosek.
Metody i techniki wspomagające stymulację słuchową.
PP/13/01 • „Z pustego i Salomon nie naleje”, czyli jak zadbać o równowagę emocjonalną i odporność psychiczną swoją i swoich uczniów
Dobrostan psychiczny – od teorii do praktyki.
Narzędziownik nauczyciela – czyli jak odpowiednio zadbać o swój i ucznia dobrostan.
PP/14/01 • Jak pomagać uczniom radzić sobie ze stanami emocjonalnymi, które przeszkadzają im w dobrym zachowaniu i nauce?
Co to są emocje i skąd się biorą?
Rola emocji jako wskaźnika rodzaju i jakości sytuacji problemowej.
Błędy i bariery komunikacyjne, czyli czego nie robić.
Jak pomóc dziecku w radzeniu sobie z „przeszkadzaczami”?
Jak uczyć okazywania emocji, by nie ranić siebie i innych?
PP/15/01 • Jak sobie radzić z trudnymi i prowokacyjnymi zachowaniami uczniów?
Charakterystyka zachowań trudnych i prowokacyjnych.
Kluczowe umiejętności i nierozwiązane problemy.
Błędne cele i przekonania.
Wgląd w siebie i reguły dla reguł jako fundament pracy z uczniem.
Metoda konstruktywnej konfrontacji.
PP/16/01 • Zachowania agresywne wśród uczniów – praca z uczniem agresywnym metodą Treningu Kontroli Złości
Agresja i przemoc – rodzaje, źródła, przyczyny.
Czynniki wywołujące złość – identyfikacja złości.
Techniki zmniejszające poziom gniewu i złości.
Trening Kontroli Złości jako kompleksowe podejście do zagadnienia agresji.
PP/17/01 • Motywowanie uczniów do nauki. Jak sprawić, aby uczniowie uczyli się z przyjemnością?
Natura motywacji i najważniejsze mity na temat motywowania.
Przegląd teorii motywacji w kontekście pracy z uczniem.
Motywowanie uczniów do aktywności podczas zajęć lekcyjnych.
Zasady skutecznego planowania.
PP/18/01 • „Skrzynka z narzędziami”, czyli różne sposoby na trudne zachowania dziecka
Zachowanie: jak je definiować i mierzyć?
Analiza zachowania, czyli co na nie wpływa.
Skrzynka z narzędziami – metody postępowania przed i po wystąpieniu trudnego zachowania dziecka.
Współpraca ze środowiskiem rodzinnym ucznia.
PP/19/01 • Motywacja Błyskawiczna – jak pracować z oporem ucznia?
Motywacja Błyskawiczna – założenia, etapy.
Motywacja wewnętrzna i zewnętrzna.
Wywieranie wpływu na tych, którzy chcą i nie chcą zmiany – przełamywanie oporów.
Język korzyści w Motywacji Błyskawicznej.
PP/20/01 • Wady wymowy – przyczyny, objawy, terapia
Nieprawidłowości w wymowie – rodzaje i przyczyny.
Badanie logopedyczne – jak je przeprowadzić?
Terapia logopedyczna – założenia i cele.
Terapia logopedyczna w czasie nauki zdalnej.
PP/21/01 • Organizacja zajęć logopedycznych w ujęciu prawnym i praktycznym
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna – podstawy prawne.
Korzyści dla dzieci i młodzieży płynące z objęcia pomocą psychologiczno-pedagogiczną.
Zalecenia w opiniach i orzeczeniach wydanych przez poradnie psychologiczno-pedagogiczną.
Rola logopedy w zespole dokonującym wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia oraz przy redagowaniu IPET-u.
Dokumentacja logopedy i zajęć logopedycznych.