Edusfera #3

  • Post author:

Szanowni Państwo,

w bieżącym numerze „Edusfery” będziecie mogli przeczytać o edukacyjnej funkcji błędów. Każdy z nas je popełnia. Trzeba tylko umiejętnie je wykorzystać w procesie edukacyjnym.

Pomimo szansy na powrót do standardowego trybu nauczania nie braknie też artykułów związanych z pandemią. Wpłynęła ona zwłaszcza na nauczanie przedmiotów eksperymentalnych. W takiej sytuacji warto wykorzystać dostępne w internecie symulacje. Znajdziecie tutaj Państwo dwa artykuły dotyczące przedmiotów, na których wykorzystuje się doświadczenia.

W dalszej części czasopisma możecie przeczytać artykuły analizujące wybrane utwory literackie. Autorzy omawiają zarówno poezję (wiersz Stanisława Barańczaka Widokówka z tego świata i liryk Haliny Poświatowskiej Zdarzenie epiczne), jak i prozę (Baśń o wężowym sercu albo wtóre słowo o Jakóbie Szeli Radka Raka czy Tomek w krainie kangurów Alfreda Szklarskiego).                

Na końcu pierwszego działu będzie można poznać Jerzego Grotowskiego jako nauczycitrgfela widzianego oczami jednego z jego uczniów.

Wydaje się, że we współczesnym świecie związek człowieka z przyrodą schodzi coraz częściej na drugi plan. Konieczne jest w związku z tym kształtowanie postaw prośrodowiskowych.  Tylko ludzie świadomi związku człowieka z przyrodą będą w stanie jej bronić – biofilia, biofobia i ekoterroryści to problemy poruszone w kolejnym artykule.

Zapraszam też do zapoznania się z problematyką pracy zdalnej w kształceniu zawodowym.

I na zakończenie proponujemy dobre praktyki – o szkołach ćwiczeń. Przeczytacie Państwo o dwóch projektach: „Wielkopolska szkoła ćwiczeń w Cogito” oraz „Szkoła ćwiczeń w Suchym Lesie – WOJEWÓDZTWO WIELKOPOLSKIE”.

Życzę owocnej lektury przed powrotem do stacjonarnego nauczania.

Wojciech Kos

Redaktor Naczelny