Szanowni Państwo,
otrzymujecie dziś drugi numer Edusfery, który jest poświęcony, tak jak pierwszy, tematowi edukacji na odległość. Bieżący numer otwierają refleksje dr. Pawła M. Owsiannego o stanie edukacji w okresie pandemii COVID-19 i potrzebie wykorzystania szansy na rozwój uczniów i nauczycieli. Refleksje te są przedstawione z punktu widzenia zarówno rodzica, jak i nauczyciela akademickiego zajmującego się doskonaleniem nauczycieli. Dr Owsianny przedstawia również założenia metodyczne edukacji hybrydowej.
Edukacja w czasie pandemii to również temat dwóch kolejnych artykułów Edyty Zarembskiej-Marciniak i Katarzyny Włodkowskiej. Pojawiają się w nich analizy własnej pracy i rozwoju w miarę prowadzenia lekcji online oraz inicjatywy społeczne, które być może wpłyną na kształt edukacji w przyszłości. Mam nadzieję, że zebrane doświadczenia wpłyną na poprawę jakości edukacji w Polsce.
Danuta Karpińska opowiada o swoim doświadczeniu, jakie zebrała w czasie pracy zdalnej w poprzednim roku szkolnym, a Zbigniew Budny przedstawia scenariusz lekcji języka polskiego dotyczącej „głosu wewnętrznego” jako imperatywu etycznego w literaturze.
Sylwia Zimoch przedstawia metodę nauczania WebQuest, której celem jest zaangażowanie ucznia w proces zdobywania wiedzy.
Ostatnią pozycją z tego działu jest artykuł Natalii Kasprowicz-Piksy i Urszuli Ignasiak prezentujący książeczkę z ćwiczeniami logopedycznymi dla dzieci. Autorki opisują, w jaki sposób przygotować dzieci do tego, aby prawidłowo rozwijać mowę. Ma to bardzo duży wpływ na wiele aspektów życia.
W drugim module dotyczącym spraw związanych z psychologią i pedagogiką Aleksandra Kochaniecka opisuje, jak zadbać o relacje i poczucie bezpieczeństwa w ramach opieki wychowawczej.
Jak być rodzicem w czasach pandemii podpowiada Aldona Olesiak.
Jestem przekonany, że każdy z Was znajdzie tutaj dla siebie coś ciekawego. Zapraszam do lektury.
Wojciech Kos
Redaktor Naczelny