WO/01/01 • Metoda interwencji wychowawczej w pracy z uczniem z zaburzeniami zachowania
Rodzaje zaburzeń zachowania – charakterystyka.
Mechanizm powstawania zaburzonego zachowania – wpływ środowiska rodzinnego i szkolnego.
Metoda interwencji wychowawczej krok po kroku.
WO/02/01 • Jak być dobrym wychowawcą i skutecznie pracować z grupą?
Podstawowe założenia dobrego wychowawcy.
Pięć punktów dobrej grupy a cele wychowania w szkole.
Fazy rozwoju grupy jako fundament pracy z grupą.
Jestem lustrem mojej grupy – ograniczenia i predyspozycje.
Jak budować relacje z grupą i w grupie?
WO/03/01 • Lekcje wychowawcze z wykorzystaniem kart metaforycznych
Karty metaforyczne na lekcjach wychowawczych.
Gry i zabawy z kartami metaforycznymi – poznawanie siebie i innych, budowanie poczucia wartości, rozwijanie wyobraźni i kreatywności, rozwiązywanie problemów, wyciąganie wniosków.
WO/04/01 • „Drużyna marzeń” – gry i zabawy interakcyjne wspierające proces wychowawczy
Zasady organizowania i prowadzenia lekcji wychowawczych z wykorzystaniem gier i zabaw interakcyjnych.
Etapy pracy z grupą w procesie interakcji.
Zabawy na uwrażliwienie.
Zabawy wspomagające proces kształtowania umiejętności radzenia sobie z odrzuceniem i prowokacją.
Zabawy rozwijające empatię.
WO/05/01 • Kontrakt grupowy z wykorzystaniem metod angażujących uczniów
Kontrakt sposobem na wyznaczenie granic.
Zasady zawierania kontraktu z klasą.
Klasowy kontrakt – przykłady dobrych praktyk.
WO/06/01 • Wychowawca w roli doradcy zawodowego
Teoretyczne podstawy poradnictwa zawodowego, diagnostyka, poradnictwo indywidualne i grupowe.
Career coaching – planowanie kariery zawodowej, wyznaczanie celów zawodowych i osobistych.
Metody, techniki i narzędzia pracy doradcy zawodowego, np. obrazkowy test zawodów Achtnicha, test badania typologii charakteru metodą Heymansa-Wiersmy.
WO/07/01 • Mindfulness na godzinie wychowawczej – elementy treningu uważności w pracy z dziećmi i młodzieżą
Mindfulness w szkole – teoretyczne i praktyczne podstawy.
Być tu i teraz – praktyczny wstęp do uważności.
Gry i zabawy uważności.
WO/08/01 • Gry i zabawy rozwijające kompetencje interpersonalne uczniów
Podstawy komunikacji interpersonalnej.
Gry i zabawy rozwijające techniki komunikacji.
Gry i zabawy rozwijające aktywne słuchanie.
Gry i zabawy ułatwiające porozumienie.
WO/09/01 • Mediacja w szkole jako forma rozwiązywania konfliktów
Konflikt – rodzaje, źródła, psychologiczne uwarunkowania i przyczyny.
Teoretyczne i praktyczne podstawy mediacji.
Mediacje w warsztacie pracy nauczyciela.
Czym jest mediacja w szkole i kto może być mediatorem?
WO/10/01 • Metody coachingowe w pracy z uczniem i grupą
Koło życia – zdefiniowanie problemu i kompetencji społecznych ucznia, skalowanie.
Metoda czterech kroków w rozwiązywaniu problemów ucznia.
Metoda Walta Disneya – kreatywne poszukiwanie rozwiązań.
Cel-efekt – operacjonalizacja celu.
Mój Everest – planowanie i motywacja.
Metafora jako sposób na uruchomienie kreatywności.
WO/11/01 • Trudna sztuka wychowania – kompetencje współczesnego wychowawcy
Rola wychowawcy, jego umiejętności i zadania w świetle nowych wyzwań.
Identyfikacja trudności ucznia i własnych związanych z powrotem do szkoły stacjonarnej.
Budowanie zespołu na przykładzie modelu Tuckman’a.
Formułowanie celów i zadań wychowawczych krótko- i długoterminowych.