Szanowne Czytelniczki i Czytelnicy,
tak się składa, że dzisiejsze wydanie Edusfery dotyczy różnych problemów i niedostatków w polskim systemie oświaty, a także w wychowaniu i dydaktyce różnych przedmiotów. Dotyczy to zwłaszcza języka obcego (angielskiego) w szkołach branżowych, którego poziom – zwłaszcza jeśli chodzi o tzw. język specjalistyczny – jest praktycznie zerowy. Więcej znajdziecie Państwo w artykule Mateusza Kosierba „Nauczanie języka angielskiego jako branżowego w szkole średniej”. Z mojej wiedzy wynika, że już w dużej części polskich szkół wyższych ten problem istnieje.
Uważność dzieci, umiejętności nauczycieli i wychowawców w zakresie skupiania uwagi dzieci i młodzieży (na różnych poziomach edukacji) jest przedmiotem refleksji naszych autorów Katarzyny Krygier i Anny Dratwińskiej.
Zachęcam Was, Drodzy Nauczyciele, do lektury artykułu Małgorzaty Imperowicz-Jurczak i zapoznania się z próbą dookreślenia renesansowej definicji szczęścia wg Leonarda da Vinci. Dodatkową zaletą tego artykułu jest jego dwujęzyczność.
A skoro piszę już o szczęściu, przy okazji zamykania tego numeru w przedostatnim dniu roku 2024, składam Wszystkim Wam życzenia szczęścia, wg koncepcji Leonarda da Vinci, nie tylko w przyszłym Nowym Roku, ale też w ujęciu procesowym, długofalowym. Niech szczęście jako rezultat równowagi między naturą, duchowością, sztuką i nauką towarzyszy Wam przez całe życie.
Jarosław Wujkowski
Dyrektor Ośrodka Doskonalenia
Nauczycieli w Kaliszu