Edusfera #9

Szanowni Państwo,
we współczesnym świecie jedyną pewnością jest ciągła zmiana. Bądźmy krytyczni i weryfikujmy wiadomości, informacje, starannie dobierajmy lekturę książek i prasy. Bądźmy otwarci na różne przekazy, nie tylko te mainstreamowe, ale i wszelkie inne.
Jak pisze Alina Płaziak-Janiszewska: „filtrowanie wiedzy poprzez pryzmat doświadczeń oraz przeżyć uczniów i uczennic czy też kojarzenie z tym, co bliskie i bezpośrednio związane z dziećmi jest jednym z fundamentów skutecznego uczenia (się). Informacje, które nas dotyczą, łatwiej do nas docierają, nawet wtedy, gdy nasza uwaga pochłonięta jest czymś innym lub występuje nadmiar bodźców. Polecam jej artykuł „W stronę efektywnego uczenia się”.
Zdobyte przez kilka lat doświadczenie placówek oświatowych w gminie Baranów k/Kępna opisuje Andrzej Tyra w swoim artykule „Jedyna taka gmina w Wielkopolsce?”. Działania podejmowane przez rodziców, nauczycieli, dyrektorów szkół są planowane i odnoszą się do różnych aspektów funkcjonowania placówek edukacyjnych. Z dyrektorami szkół tej gminy spotkałem się na początku lipca br. Wiem, że przykład gminy Baranów może być wzorem dla innych samorządów.
Ponadto w bieżącym numerze znajdują się teksty o ćwiczeniu uważności wśród dzieci, o tym jak zachwyt może modelować kompetencje nauczyciela, który „nigdy nie chodził do szkoły”, próbę odpowiedzi na pytanie, czy nadal „warto studiować”
i sporo innych tematów.
Last but not least, gorąco polecam referat E. Zarzyckiej, przedstawiający uwagi i spostrzeżenia nauczyciela rozpoczynającego pracę w szkole i pokazujący prawdziwe oblicze polskiej szkoły.
Zachęcam do lektury.

Jarosław Wujkowski
Dyrektor Ośrodka Doskonalenia
Nauczycieli w Kaliszu