„Całość to więcej niż suma części”
Arystoteles
Sieć to innowacyjna forma doskonalenia wykorzystująca efekt synergii
Efekt synergii – wynik współdziałających elementów jest większy, niż suma skutków wywołanych przez każdy z nich z osobna.
Występuje wzajemne wzmacnianie / potęgowanie się sił współdziałających elementów.
Efekt organizacyjny osiągnięty przez każdego członka zespołu współdziałającego z pozostałymi osobami jest większy, niż efekt możliwy do osiągnięcia w działaniu indywidualnym (nadwyżka korzyści).
Co zyskujesz uczestnicząc w sieci?
Sieci współpracy i samokształcenia
W naszym Ośrodku nauczyciele doradcy metodyczni, prowadzą sieci współpracy i samokształcenia dla dyrektorów oraz nauczycieli szkół.
Celem funkcjonowania naszych sieci jest wspólne rozwiązywanie problemów, dzielenie się pomysłami, spostrzeżeniami i propozycjami. Spotkania sieci odbywają się stacjonarnie, zdalnie lub hybrydowo i działają jako forum wymiany doświadczeń. Dzięki temu każdy nauczyciel ma możliwość aktywnego udziału w tworzeniu lepszych praktyk edukacyjnych, co prowadzi do doskonalenia procesu nauczania i uczenia się.
- Forma, która ułatwia wymianę doświadczeń, poznawanie sprawdzonych rozwiązań oraz rozwijanie kompetencji nauczycieli i dyrektorów szkół,
- Służy integracji lokalnego środowiska edukacyjnego,
- Nauczyciele, dyrektorzy zrzeszeni w sieci współpracy współpracują ze sobą w ramach wybranego zagadnienia, wspólnie rozwiązują problemy, dzielą się pomysłami, spostrzeżeniami – zarówno poprzez zastosowanie narzędzi nowoczesnych technologii, jak i podczas spotkań osobistych,
- Praca odbywa się pod kierunkiem koordynatora sieci współpracy i samokształcenia zgodnie z ustalonym, w porozumieniu z uczestnikami, harmonogramem,
- Działania w ramach sieci są zgodne ze zdiagnozowanymi potrzebami,
- Doskonalenie zawodowe odbywa się poprzez wymianę doświadczeń członków sieci oraz w trakcie form szkoleniowych prowadzonych przez koordynatora,
- Udział w pracach sieci jest nieodpłatny i dobrowolny. Nauczyciel, który chce uczestniczyć w pracach sieci zgłasza swój udział poprzez dokonanie zapisu drogą elektroniczną,
- Uczestnicy otrzymują zaświadczenie potwierdzające udział w pracach sieci wraz z wykazem tematów szkoleń z liczbą godzin,
- Spotkania sieci odbywają się stacjonarnie, zdalnie lub hybrydowo i działają jako forum wymiany doświadczeń. Dzięki temu każdy nauczyciel ma możliwość aktywnego udziału w tworzeniu lepszych praktyk edukacyjnych, co prowadzi do doskonalenia procesu nauczania i uczenia się.
Cele sieci
- wymiana doświadczeń między uczestnikami,
- analiza przykładów dobrych praktyk,
- poszerzenie kompetencji uczestników,
- tworzenie nowych rozwiązań na potrzeby szkół i nauczycieli uczestniczących w sieci,
- nawiązywanie kontaktów i współpraca szkół,
- korzystanie z metodycznego i merytorycznego wsparcia ekspertów
Sieć jako społeczność ucząca się
- zaangażowanie wszystkich uczestników w proces uczenia się,
- uczenie się zespołowo – z innymi i od innych,
- uczenie się poprzez działanie i działanie poprzez uczenie się,
- uczenie się w oparciu o problemy wynikające z praktyki,
- uczenie się ukierunkowane na postępy uczniów,
- korzystanie z różnych form i metod zespołowego uczenia się.
Sieci współpracy i samokształcenia koordynowane przez doradców metodycznych
Pracowni Doradztwa Metodycznego ODN Kaisz rok szkolny 2024/2025
Obszar wspomagania | Nazwa koordynowanej sieci współpracy i samokształcenia | doradca metodyczny- koordynator sieci kontakt |
J. polski | Klub aktywnego historyka | Hieronim Duczmal hieronim.duczmal@odn.kalisz.pl |
J. polski jako język obcy | Międzykulturowość w szkole | Joanna Frontczak joanna.frontczak@ odn.kalisz.pl |
Chemia | Milena Janiak milena.janiak@ odn.kalisz.pl | |
J. polski | Planowanie, organizowanie i badanie efektów procesu dydaktyczno-wychowawczego z uwzględnieniem zróżnicowanych potrzeb uczniów szkoły podstawowej | Joanna Kostrzewa joanna.kostrzewa@ odn.kalisz.pl |
J. angielski | Rozwój umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli na lekcjach języka angielskiego | Joanna Kubisiak joanna.kubisiak@ odn.kalisz.pl |
J. polski | Interpretacja i analiza współczesnej prozy polskiej i światowej w kontekście podstawy programowej z języka polskiego | Maciej Michalski maciej.michalski@ odn.kalisz.pl |
Kształcenie zawodowe | Ocenianie motywujące w nauczaniu przedmiotów zawodowych | Bożena Mierniczak bozena.mierniczak@ odn.kalisz.pl |
Matematyka | Zasoby Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej na lekcjach matematyki | Maria Patacz maria.patacz@ odn.kalisz.pl |
Matematyka | Aktywnie i kreatywnie na lekcjach matematyki | Jolanta Podziemska jolanta.podziemska@odn.kalisz.pl |