Edusfera #5

  • Post author:

Szanowne Czytelniczki i Czytelnicy,

w przededniu Święta Edukacji Narodowej przekazujemy w Wasze ręce kolejny numer EDUSFERY.

Proponuję Państwu rozpoczęcie lektury niniejszego numeru od lekkiego i dobrze czytającego się Felie–toniku – Jak uczyć się skutecznie? Katarzyny Włodkowskiej. Pisze ona m.in. (…) istotna jest umiejętność prezentowania swojej wiedzy i doświadczenia, nauka opowieści i sztuka budowania historii. Ludzie opowiadają sobie historie od wieków, poruszając emocje i wyobraźnię. Będąc małymi dziećmi, nie czuliśmy barier, wstydu, lęku przed oceną, kiedy budowaliśmy niesamowite historie pełne niezwykłych
wydarzeń, zaskakujących zwrotów akcji. Wcielaliśmy się bez oporów w role superbohaterów, ratowaliśmy księżniczki i zdobywaliśmy nieodkryte jeszcze krainy
.
(…)
Nie wiedzieć czemu, ta umiejętność z biegiem czasu zostaje zepchnięta na margines. A przecież jest to niezwykle istotna sztuka, która pomaga za pomocą opowieści budować relacje, oddziaływać na wyobraźnię i eksponować zdobytą wiedzę.

Życzę Państwu, abyście pamiętali w swojej pracy wychowawczej i dydaktycznej o pielęgnowaniu w uczniach tych umiejętności, a z pewnością odniesiecie sukces.

Polecam oczywiście i inne artykuły. Na przykład Małgorzata Hypś-Wolińska swój poświęciła terapeutycznej roli śmiechu. Śmiech i radość to naturalna reakcja człowieka na coś przyjemnego. Jak pisze autorka, badacze zagadnienia wyróżniają kilka rodzajów śmiechu, z czego najbardziej pozytywne to uśmiech, śmiech właściwy i rechot. Dlatego śmiejmy się jak najczęściej. Śmiejmy się
dla siebie, w szkole, do uczniów i z uczniami, bo wiadomo, że wesoły i przyjemny klimat powoduje pozytywne nastawienie do nauki.
Anna Schnurbusch napisała ciekawie o szkolnej służbie medycznej w szkołach niemieckich (Źle jest tylko wtedy, gdy się nie pomaga), dr Rafał Jakubowski w artykule Od paradygmatu przekazu i nauczania podającego do nauczania proinnowacyjnego zauważa m.in., że wg różnych badań rozwój kreatywności i myślenia krytycznego u uczniów powinien być centralnym zagadnieniem w systemach edukacji (OECD 2016), a kreatywność i innowacje stanowić podstawę polityki edukacyjnej Unii Europejskiej. Mam nadzieję, że scenariusze, które znajdują się w tym numerze EDUSFERY, pomogą Państwu w codziennej pracy i pozwolą na takie właśnie
nauczanie.

Życzę dobrej lektury i serdecznie pozdrawiam.

Jarosław Wujkowski
Dyrektor Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Kaliszu