W dniach od 8 do 11 sierpnia 2016 roku w Ośrodku Doskonalenia Nauczycieli odbył się kurs doskonalący „Neuroedukacja – nauczanie przyjazne mózgowi”, w którym uczestniczyli nauczyciele, dyrektorzy szkół, nauczyciele konsultanci z Ośrodków Doskonalenia Nauczycieli z Poznania, Konina i Kalisza.
Wykłady i warsztaty prowadził dr Marek Kaczmarzyk – jeden z czołowych neurodydaktyków (Pracownia Dydaktyki Biologii Wydziału Biologii i Ochrony Środowiska Uniwersytetu Śląskiego) będący zarówno neurobiologiem, jak i dydaktykiem akademickim i nauczycielem z dwudziestodwuletnim stażem pracy w szkole ponadgimnazjalnej. Jest naukowcem memetykiem oraz autorem podręczników i programów szkolnych.
Kurs podzielono na cztery moduły:
- Podstawy neuroedukacji.
- Praktyczna strona szkoły w interpretacji neurodydaktycznej.
- Znaczenie ewolucyjnej przeszłości.
- Ewolucja memetyczna.
Uczestnicy poznali świat nastolatka z perspektywy neurobiologicznej i charakterystykę działania mózgu w okresie dojrzewania. Udział w tym doświadczeniu umożliwił zrozumienie zachowania uczniów. Był również okazją do poszukiwania skutecznych metod wychowawczych i dydaktycznych.
Nauczyciele poznali znaczenie dydaktyczne i wychowawcze mechanizmów lustrzanych. Zwrócili uwagę na fakt, że konflikt pokoleń i szukanie kompromisu są niezbędne w utrzymaniu równowagi społecznej i dalszej ewolucji ludzkości.
Dr Kaczmarzyk przybliżył uczestnikom neurobiologiczne mechanizmy uczenia się, zapamiętywania i motywacji. Osobny warsztat poświęcony został różnicom płci oraz wpływowi stresu na organizm i zachowanie człowieka.
Podczas warsztatów uczestnicy kursu odpowiadali na pytanie jaka powinna być współczesna szkoła. Stworzyli bardzo ciekawe wizje przyszłości polskiej edukacji wykorzystujące poznane zagadnienia z zakresu neuroedukacji.
Kurs wypełniony był dyskusjami, debatami, wskazówkami do pracy z uczniem i zachętą do dalszych poszukiwań wiedzy w literaturze polecanej przez dr. Kaczmarzyka.