Neuroedukacja – nauczanie przyjazne mózgowi

  • Post author:

W dniach od 8 do 11 sierpnia 2016 roku w Ośrodku Doskonalenia Nauczycieli odbył się kurs doskonalący „Neuroedukacja – nauczanie przyjazne mózgowi”, w którym uczestniczyli nauczyciele, dyrektorzy szkół, nauczyciele konsultanci z Ośrodków Doskonalenia Nauczycieli z Poznania, Konina i Kalisza.
 

Wykłady i warsztaty prowadził dr Marek Kaczmarzyk – jeden z czołowych neurodydaktyków (Pracownia Dydaktyki Biologii Wydziału Biologii i Ochrony Środowiska Uniwersytetu Śląskiego) będący zarówno neurobiologiem, jak i dydaktykiem akademickim i nauczycielem z dwudziestodwuletnim stażem pracy w szkole ponadgimnazjalnej. Jest naukowcem memetykiem oraz autorem podręczników i programów szkolnych.

Kurs podzielono na cztery moduły:

  1. Podstawy neuroedukacji.
  2. Praktyczna strona szkoły w interpretacji neurodydaktycznej.
  3. Znaczenie ewolucyjnej przeszłości.
  4. Ewolucja memetyczna.

Uczestnicy poznali świat nastolatka z perspektywy neurobiologicznej i charakterystykę działania mózgu w okresie dojrzewania. Udział w tym doświadczeniu umożliwił zrozumienie zachowania uczniów. Był również okazją do poszukiwania skutecznych metod wychowawczych i dydaktycznych.

Nauczyciele poznali znaczenie dydaktyczne i wychowawcze mechanizmów lustrzanych. Zwrócili uwagę na fakt, że konflikt pokoleń i szukanie kompromisu są niezbędne w utrzymaniu równowagi społecznej i dalszej ewolucji ludzkości.

Dr Kaczmarzyk przybliżył uczestnikom neurobiologiczne mechanizmy uczenia się, zapamiętywania i motywacji. Osobny warsztat poświęcony został różnicom płci oraz wpływowi stresu na organizm i zachowanie człowieka.

Podczas warsztatów uczestnicy kursu odpowiadali na pytanie jaka powinna być współczesna szkoła. Stworzyli bardzo ciekawe wizje przyszłości polskiej edukacji wykorzystujące poznane zagadnienia z zakresu neuroedukacji.

Kurs wypełniony był dyskusjami, debatami, wskazówkami do pracy z uczniem i zachętą do dalszych poszukiwań wiedzy w literaturze polecanej przez dr. Kaczmarzyka.