16 maja 2016 r. w Ośrodku Doskonalenia Nauczycieli w Kaliszu odbył się „IV Konkurs na Ciekawe Doświadczenie Fizyczne” przeznaczony dla uczniów gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych.
Celem konkursu było przede wszystkim rozwijanie umiejętności badawczych oraz umiejętności prezentacji i przeprowadzania pokazu eksperymentu fizycznego.
W konkursie brało udział 36 uczniów z 9 szkół. Uczestnicy zespołowo lub indywidualnie prezentowali przygotowane przez siebie doświadczenia fizyczne.
Pierwsze miejsce zajęli uczniowie z Gimnazjum im. Jana Pawła II w Kotlinie: Grzegorz Drygas, Maciej Chmiel i Kajetan Nowicki. Uczniowie zademonstrowali układ optyczny odwzorowujący działanie ludzkiego oka i powstających w nim obrazów. Drugie miejsce zajęły dwie drużyny: Michał Robakowski i Mariusz Pawełczyk z Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 w Jarocinie prezentując tzw. elektryczną temperówkę oraz Nikodem Walczak, Piotr Łowczowski i Mikołaj Małecki z Niepublicznego Gimnazjum im. T. Kościuszki w Jarocinie dając „koncert fal dźwiękowych”. Uczniowie zademonstrowali obrazy fali stojącej powstałej na drgającej sprężystej płycie – tzw. figury Chladniego oraz samodzielnie skonstruowali Rurę Rubensa – urządzenie prezentujące akustyczną falę stojącą za pomocą płomieni.
Trzecie miejsce Komisja przyznała Łukaszowi Sosińskiemu z Gimnazjum Nr 4 w Krotoszynie, który w perfekcyjny sposób pokazał metodę przeprowadzania pokazu eksperymentu fizycznego polegającego na gaszeniu ognia dźwiękiem.
Na szczególną uwagę zasługują również uczniowie z Gimnazjum w Rusku: Piotr Zborowski, Miłosz Kosmowski i Michał Kubiak, którzy wykorzystując zjawisko fotoelektryczne zbudowali pojazd reagujący na światło i sterowany światłem oraz Martyna Woźniak, Aleksandra Kurzawa i Mateusz Stempień z Gimnazjum im. Noblistów Polskich w Koźminku, którzy zademonstrowali cykl doświadczeń dotyczących zjawisk optycznych.
Wszystkie przedstawione podczas konkursu eksperymenty były ciekawe, nowatorskie i wykonane na wysokim poziomie. Uczestnicy konkursu nie tylko mieli możliwość zademonstrowania własnych doświadczeń ale również zobaczenia innych ciekawych eksperymentów wykonanych przez rówieśników.